Obiectivele sunt, probabil, cele mai costisitoare componente ale unei
camere şi au o influenţă covârşitoare asupra
calităţii imaginilor filmate. Cele mai multe camere DV au obiective zoom satisfăcătoare, dar nu
excepţionale. Numai camerele profesionale au obiective interschimbabile
şi au un control mai bun asupra lungimii focale şi a
calităţii.
Obiectivele zoom permit
schimbarea lungimii focale. Plaja de lungimi focale pe care o acoperă un
obiectiv este specificată de obicei ca grade de mărire. De exemplu,
un obiectiv zoom 20´ măreşte sau reducesubiectul de 20ori. Unele zoom-uri lucrează
la o viteză constantă, inclusiv zoom instantaneu, în timp ce altele permit o viteză variabilă a zoom-ului. Aceste multi-viteze(variable speed zooms)permit
alegerea între zoom-uri instantanee
sau lente, după situaţie.
Camerele digitale necesită zoom-uri
de 400¸600´. Zoom-urile
există în două variante: optic şi digital (vezi figura 6.15).
Zoom-ul optic modifică imaginea care se obţine prin lentile. Fiecare pixel din
imagine conţine date unice, astfel încât că imaginea este
detaliată şi clară. Zoom-urile
optice ajung până la 50´.
Zoom-ul digital se realizează prin interpolare. Imaginea nu mai are
atât de mulţi pixeli unici ca o imagine luată cu un zoom optic, deci, este inferioară,
adeseori apărând blocări şi distorsiuni. Canon are un zoom digital de 440´, care a fost calculat ca fiind echivalent unui obiectiv
de 15.400 mm
Fig. 6.15.Zoom optic şi zoom digital.
Stabilizarea imaginii minimizează efectul de imagine tremurată în urma filmării
fără trepied, iar, cu valorile de zoom oferite de camerele digitale, această facilitate devine o necesitate.
Stabilizarea imaginii este realizată fie electronic – folosind circuite
digitale, fie optic – folosind o prismă sau un grup de lentile din cadrul
obiectivelor. Se consideră că stabilizarea optică a imaginii
este mai bună.
Prisma cu unghi variabil, VAP (Variable
Angle Prism), de la Canoneste
alcătuită din două elemente de sticlă conectate prin
elemente mobile şi este umplută cu un lichid pe bază de silicon (vezi
figura 6.16). Prisma redirecţionează optic lumina din lentile, pentru
a compensa vibraţiile camerei. Problema prismei este dimensiunea (destul
de mare).
Mecanismul
de permutare a lentilelor foloseşte un grup de lentile între lentilele
care realizează zoom şi
focalizare. Un detector de vibraţii mişcă grupul de lentile
pentru a contracara şi a opri vibraţiile parazite.
Stabilizarea
electronică foloseşte circuite digitale pentru a elimina
vibraţiile, după ce imaginea a fost captată de CCD. Pentru
aceasta, se modifică un număr semnificativ de pixeli pe senzorul de
imagine, reducându-se calitatea.
Diafragma
obiectivului sau irisul este deschizătura rotundă prin care lumina intră în cameră după ce a fost focalizată de
lentile.
Fig. 6.16. Prisma cu unghi variabil (VAP).
Diafragma
cea mai deschisă (specificată ca f-stop)
indică dimensiunea deschizăturii prin care intră lumina.
Diafragme mai deschise (de exemplu, f 1,4)
lasă să intre mai multă lumină decât diafragmele mai
închise (de exemplu, f 1,8), pentru a
putea folosi camera în lumină slabă şi pentru a filma
acţiuni mai rapide. Cu cât scade valoarea lui f-stop, cu atât scade profunzimea de câmp, adică spaţiul
în care se poate considera că imaginea este clară.
În mod
normal, distanţa minimă de la care apare imagine clară este de
40 cm, dar modul macro permite apropierea la distanţe foarte mici (5 cm). Unele camere
comută automat în modul macro (în timp ce se face zoom) pe un obiect foarte mic, acest mod fiind de preferat,
deoarece nu mai trebuie ca în prealabil să se treacă manual în modul
macro.